RSS

Det efterlängtade slutet för Sydrian!

11 Mar

Efter 12 böcker är det dags att säga farväl.

The Ruby Circle (Bloodlines #6) av Richelle MeadTitel: The Ruby Circle
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #6
Sidantal: 348
Utgivningsår: 2015

Handling:
Adrian och Sydney är tillsammans och för tillfället säkra från alkemisterna. Men deras säkerhet kommer till priset av frihet. Sydney är praktiskt fånge i Adrians mammas hem och Adrian själv möter glåpord från de andra i hovet. Dessutom är både oroliga för Jills säkerhet och vantrivs med att inte kunna hjälpa till i sökandet efter henne. Läget ändras när Sydneys magilärare kommer på besök och har ett mystiskt paket till henne. Paketet visar sig innehålla en möjlig ledtråd till Jill. Medveten om att alkemisterna är henne hack i hälarna beslutar sig Sydney att ge sig ut i världen igen för att följa ledtrådarna. Kommer hon att hitta vampyrprinssesan, eller kommer hon att gå rakt in i en fälla?

Tycke:
Den här boken är bara så underbart mysig! Det är den tolfte boken om karaktärerna i Vampire Academy och det är för mig ett väldigt kärt återseende. Både Adrian och Sydney har växt enormt under seriens gång och jag tycker om dem så himla mycket. Från att vara emot deras romans från början så tycker jag nu att de är ett perfekt par och faktumet är att deras fina känslor för varandra berörde mig till tårar flera gånger under läsningens gång.

Det händer mycket i boken och varje kapitel är spännande. Det är inte en så tydlig dramatisk kurva men nu i efterhand så uppskattar jag att handlingen inte är överdramatisk. De räddar liksom inte världen från undergång. Nej, här har de massor av allierade som hjälper dem och som läsare kände man sig rätt trygg hela tiden. Och på tal om allierade så är det så härligt att få återse Rose och gänget!

Detta är ju sista boken i serien så jag håller recensionen rätt kort. Gillar du Vampire Academy så bör du verkligen läsa den här spinoff-serien också. Jag vet inte om Mead har några planer på att fortsätta med serien men om hon någonsin skulle plocka upp den igen så kommer jag garanterat att läsa den.

Och just ja, till er som är skeptiska till vampyrböcker så kan jag säga att det knappt läggs något fokus på vampyrdelen i den här boken. Helt ärligt talat så tänkte jag inte ens på Adrian som en vampyr. De är mer som människor med övernaturliga förmågor.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åhhhh så fint när Adrian kom tillbaka till Sydney efter att nästan ha blivit galen. Det var nog den enda gången jag blev lite nervös för att de inte skulle få sitt lyckliga slut.
  • Älskar epilogen! Hoppas på att Rose och Dimitri får supergulliga barn också! Haha, och att Dimitri är och Adrian är kusiner?!! Whaaaat?!

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Handling/Spänning: +1
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Sydney och Adrian
Bästa scen eller del: Spoiler [När Adrian kom tillbaka till Sydney]
Minnesvärt citat: “I told you before, we’re the center,” she said. “And the center will hold.”

Rekommenderar för:
Tja… ni som har läst de tidigare böckerna i serien.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte gillar Vampire Academy.


Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle

goodreads add

 

Tags: , ,

2 responses to “Det efterlängtade slutet för Sydrian!

  1. Sofia Fritzson

    March 11, 2015 at 14:07

    Det är så bitterljuvt med seriesavslut. Jag tror jag ska köra ett VA + Bloodlines-race 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 11, 2015 at 21:38

      Åh, du har så mycket gott att se fram emot! Gillar verkligen Meads böcker, ska nog ta tag i hennes Stormborn-serie senare i år 🙂

       

Leave a comment