RSS

Svenska översättningar att längta efter (2015 del 4)

14 Dec

Här kommer ännu fler skäl till varför år 2015 är ett bra bokår!

Observera att utgivningsdatumen är preliminära och kan ändras.

2015-03-18 Nikkis dagbok 4

Titel:  Nikkis Dagbok: berättelser om en (inte så) graciös skridskoprinsessa (orig. Dork Diares: Tales from a Not-So-Graceful Ice Princess)
Författare: Rachel Renée Russell
Serie: Dork Diaries #4
Förlag: Modernista
Utgivningsdatum: 18:e mars

Fjärde boken om Nikki som alltid ställer till det på något sätt 🙂

_____________________________________________________________________________________

2015-04-15 I ljusets makt

Titel:  I ljusets makt (orig. Shadow and Bone)
Författare: Leigh Bardugo
Serie: Grisha #1
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsdatum: 15:e april

Grisha-serien kommer ut på svenska! Jag har visserligen bara läst första boken men vad jag har hört så ska serien bara bli bättre och bättre. Min recension av första boken kan ni hitta här.

_____________________________________________________________________________________

2015-04-20 Den fängslade guden av Rick Riordan

Titel: Den försvunne hjälten (orig. The Lost Hero)
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #1
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 20:e april

Efter att ha släppt hela Percy Jackson-serien på svenska så fortsätter Bonnier Carlsen med spinoff-serien Olympens hjältar! Jag har redan läst den på engelska och vad jag tyckte om den kan ni hitta här.

_____________________________________________________________________________________

2015-04-20 Den försvunne hjälten av Rick Riordan

Titel: Den fängslade guden (orig. The Son of Neptune)
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #1
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 20:e april

Man behöver inte heller vänta särskilt länge på andra boken för den släpps samma dag som den första! Min recension av den har ni här.

_____________________________________________________________________________________

2015-05-06 Ett folk utan land av Melina Marchetta

Titel: Ett folk utan land (orig. Finnikin of the Rock)
Författare: Melina Marchetta
Serie: Lumatere Chronicles #1
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsdatum: 6:e maj

Vad kul att ännu fler av Marchettas böcker översätts till svenska. Extraglad är jag den här gången för den här serien har jag varit jättenyfiken på länge! Har hört väldigt mycket gott om den så den här kommer jag definitivt att läsa den här kommer ut på svenska.

_____________________________________________________________________________________

2015-05-07 Dockskelettet av Holly Black

Titel: Dockskelettet (orig. Doll Bones)
Författare: Holly Black
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 7:e maj

För alla Holly Black-fans så kommer den goda nyheten att Doll Bones kommer att översättas till svenska. Jag har på den senaste tiden uppskattat mer och mer av hennes böcker så den här är jag nyfiken på!

_____________________________________________________________________________________

2015-05-11 Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart

Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks (orig. The Disreputable History of Frankie Landau-Banks)
Författare: E. Lockhart
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsdatum: 11:e maj

Efter succén med Kanske är det allt du behöver veta (We Were Liars) så kommer nu författarens tidigare böcker på svenska. Jag tror faktiskt att jag kommer att gilla den här mer än We Were Liars så även den här vill jag läsa!

_____________________________________________________________________________________

Jag tycker att det är speciellt kul att det kommer att släppas flera böcker ur genren episk fantasy under första halvåret 2015. Förutom Mistborn får vi nu även Shadow and Bone och Finnkin of the Rock på svenska. Jag är som sagt väldigt nyfiken på alla översättningar förutom de som jag redan har läst på engelska!

Vilka översättningar vill du läsa?

För fler svenska översättningar som kommer ut i år kan ni kika på:
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 1)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 2)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 3)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 4)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 5)
Svenska översättningar att längta efter (2015 del 6)

 

Leave a comment